Методична скарбничка

ЦЕ ПРАЦЮЄ.  

Метод СТОРІТЕЛІНГ на уроках географії 


 СТОРІТЕЛІНГ з англійської означає розповіді історій. Історії завжди викликають емоційне піднесення і добре запам’ятовуються. Тому сторітелінг сьогодні успішно використовується в освіті та бізнесі, рекламі та політиці.
            При використанні сторітелінгу на уроці основне – цікава ідея, що здатна визивати емоції в учнів. Завдання вчителя - максимально повно донести історію до учнів. В свою чергу, завдання учнів – сприйняти історію, повірити в неї. Вдало побудована історія має великий шанс прижитися серед учнівської аудиторії. Адже розповідання історій передбачає вкраплення власного або чужого досвіду, комунікацію та емоційне співпереживання. Донесення ідеї, а не лише інформації. Наприклад, при складанні візитної картки материка, океану чи окремої країни вчитель може зацікавити школярів емоційною історією з поданням фактів про дані об’єкти.
              Метод сторітелінгу може бути ефективним при закріплені начального матеріалу.Так школярів обєднують в групи (3-4 особи) або ж у пари і пропонують підготувати 5-ти хвилинні виступи з теми, яку вони зараз проходять. Наприклад: «Один день в саванні», «Як живеться аборигенам Австралії?», «В царстві підземних вод». Можна запропонувати дітям скласти розповідь про те, якою силою володіє тварина чи рослина, за їх смаком, що поширена в певній природній зоні. Можна попросити учнів скласти коротенькі доповіді на тему: «Моя фантастична планета». Обов’язкова умова: використання в історіях конкретних географічних понятьпроцесів, явищ. Також можна попросити учнів поставити себе на місце відомих мандрівників та запропонувати варіанти маршрутів їх подорожей під час Великих географічних відкритів чи сучасних досліджень..
            Сторітелінг забеспечує повне занурення в ті чи інші географічні питання з метою розуміння причинно-наслідкових зв’язків, створює творчі асоціації, розвиває мовлення, фантазію, пам'ять. Незважаючи на ігрову форму, такі історії сприяють систематизації знань, спонукають до аналізу, творчого підходу та мотивують самостійно дізнаватися цікаві факти, що не входять до програми.

    





АСОЦІАТИВНИЙ КРОСВОРД.

Інтерактивний метод «Асоціативний кросворд» сприяє формуванню навичок ситуаційного застосування теоретичних знань. .Інтерактивний прийом доцільно використовувати в якості розминки на початку уроку, командного змагання або під час узагальнення вивченого матеріалу.
Принцип виконання         
               На дошці, аркуші паперу записує опорне слово (буква під буквою) з теми, яку вивчено чи вивчається..Учні мають запропонувати декілька понять у кількості, що відповідає чисельності букв в опорному слові, які стосуються відповідної теми. Всі  терміни та поняття мають бути підібрані таким чином, щоб принаймні одна з літер кожного асоціативного слова співпадала з головним.Таким чином опорне слово із підібраними поняттями у закінченому вигляді буде нагадувати кросворд.            
                 Сенс прийому полягає в тому, щоб зуміти пояснити який існує зв'язок між асоціативним і головними словами.Такий «мозковий штурм» дозволить учням не тільки згадати головні та другорядні поняття з теми, а й навчитися знаходити взаємозв'язки між термінами понятійної бази за темою вивчення.

Приклади завдань  Наприклад, на географії в межі вивчення теми «Земля на плані та карті» можна запропонувати таке завдання:

Приклад завдання: доберіть асоціативний ряд понять до слова «Карта» та поясніть їх зв'язок з опорним словом.
Приклад відповіді:
-------------Координатна сітка
умовні знАки
---------меРидіан
-----орієнТування
----------мАсштаб
Наявність координатної сітки відрізняє карту від будь-якого іншого зображення земної поверхні та дозволяє визначити за картою місцеположення усіх об'єктів у загальній системі координат.
Умовні знаки – за допомогою цих значків схематично позначаються об'єкти місцевості на карті.
Меридіан – разом із паралелями складає координатну сітку на будь-якій карті.
Орієнтування – визначення місцеположення за картою та відстані до певного об'єкта.
Масштаб – дозволяє переносити об'єкти місцевості на карту з різним ступенем.

Батьківське коло
·        Тема.  Виховання здорової дитини у сучасній сімї та школі.
·        Мета:
ž Проаналізувати продуктивності впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій в освітній  процес;
ž  розкрити особливості роботи класного керівника над розвитком психічного, фізичного та духовного здоров’я учнів;
ž обговорити способи удосконалення роботи педагогічного та батьківського колективів по  формуванню життєвих компетентностей та свідомої позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, на підвищення культури здоров’я дітей.

Форма проведення: семінар-практикум.
Підготовчий етап
1.     Формування ініціативної групи по підготовці питань семінару.
   
2. Вивчення стану роботи педколективу по забезпеченню здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес та по виконанню заходів щодо пропаганди здорового способу життя.
  
2.1. Спостереження уроків основ здоров’я та фізичної культури.
    
2.2. Аналіз охоплення учнів позакласною та спортивно-масовою роботою.
   
2.3.Аналіз результатів медогляду.
    

3.Формування тематичних груп з підготовки питань теоретичної частини.
    
  І групаОсновні напрямки діяльності спрямовані на збереження й зміцнення здоров'я учнів і вчителів « Шкільне середовище. Здорові взаємини в колективі».
 Відповідальний
      ІІ група.  Фізіолого-гігієнічні передумови організації навчального процесу на уроці
 Відповідальний: 
     ІІІ група. «Здоров’язберігаюче середовище у закладі освіти».
   Відповідальний
     IV група. «Модель сучасного вчителя і випускника школи сучасної компетентної та здорової особистості. Заповіді здорового способу життя».
  

5.Підготовка презентації - супроводу семінару.
   
Етап реалізації
Порядок денний
Теоретичний модуль.
1.     Актуалізація теоретичних понять та законодавства.
2.     Аналіз роботи педколективу щодо забезпечення здоровязберігаючого середовища».
3.     Обговорення способів удосконалення діяльності школи по  формуванню життєвих компетентностей та свідомої позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, на підвищення культури здоров’я дітей.
4.     Інформація про Міжнародний проект «Європейська мережа шкіл сприяння здоров’ю».


Практичний модуль.
1. Виступи ініціативних груп.
2.  Майстер-клас «Я роблю так».
   
Узагальнюючий модуль.
Прийняття ухвали.

Хід семінару
Теоретичний модуль.
1.     Законодавство.
НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АКТИ, ДОКУМЕНТИ
  • Загальна Декларація прав людини (1949).
  • Декларація прав дитини (1959 p., ратифікована Україною 20.11.1959).
  • Декларація принципів то­лерантності, ухвалена 16 листо­пада 1995 року двадцять восьмою сесією Генеральної конференції ЮНЕСКО (газета «Освіта України» — № 3, 7 листопада 2003 p.).
  • Європейська конвенція про здійснення прав дітей (08.09. 1995 р.)  
  • Всесвітня декларація вижи­вання, захисту і розвитку дітей (30.09.1990 р.).
  • Конституція України (28.06. 1996 р.)
  • Конвенція ООН про права дитини (20.11.1989 p.; підписана Україною 21.02.1990 р.;, ратифіко­вана 27.02.1991 p.; набула чинно­сті для України 27.09.1991 p.).
  • Факультативний Протокол до Конвенції про права дитини щодо торгівлі дітьми, дитячої про­ституції і дитячої порнографії (07.09.2000 p., ратифікована 03.04.2003 р.).
Закони України:
  • «Про охорону дитинства» - від 26.04.2001 р. № 2402-ІП;
  • «Про сприяння соціаль­ному становленню та розвитку мо­лоді в Україні» (23.03.2000 р. №1613-111);
  • «Основи законодавства України про охорону здоров'я» (1992 р.);
    • «Про освіту» (23.03.1996 p.);
    • «Про дошкільну освіту»
      (2001 p.)
  • «Про загальну середню освіту» — від 13.05.1999 р. №651-XIV;
  • «Про позашкільну освіту» — від 22.06.2000 p.;
  • «Про професійно-технічну освіту»;
  • «Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціа­льні установи для неповнолітніх»
  • Державнв цільова соціальна програма "Молодь України" на 2009-2015 роки
Концепції
  • Концепція загальнодержавної цільової соціальної програми «Формування здорового способу життя молоді України» на 2013-2017 роки.
  • Концепція Державної програми "Репродуктивне здоров'я  нації на 2006-2015 роки"
·         Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.
·          Концепція сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива родина» на 2012-2021 роки
·          
Накази МОН та МОЗ України
·         Про  міжнародний проект "Європейська мережа шкіл зміцнення здоров'я": наказ МОЗ України, МОН України від 7 лютого 1995 р. № 25/31
  • Про подальше впровадження міжнародного проекту "Європейська мережа шкілсприянняздоров’ю" в Україні: наказ МОЗ України, МОН Українивід 17 липня 2002 р. N 268/411.
  •  Про невідкладні заходи щодо збереження здоров'я учнів під час проведення занять з фізичної культури, захисту Вітчизни та позакласних спортивно-масових заходів: наказ МОН України  від 6 листопада 2008 р. № 1008
2.     Вправа “Мікрофон”
Що для мене особисто означає бути здоровим?
(учасники педради по-черзі називають асоціації до слова “здоровя” )

3.     Глосарій

Технологія - це, перш за все, системний метод створення, застосування знань з урахуванням технологічних і людських ресурсів та їх взаємовпливу, що має на меті оптимізацію форм освіти 
         здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
  оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
          технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально-навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
         виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.

4.     Вправа “Думки в голос”
Якою мірою школа загрожує здоров'ю учня?
Якою мірою сімя може загрожувати здоров'ю дитини?
Що може зробити вчитель для збереження здоров'я учнів?

5.      Робота колективу щодо забезпечення здоровязберігаючого середовища

І.Основні напрямки діяльності спрямовані на збереження й зміцнення здоров'я учнів і вчителів
1.     Гігієнічні вимоги до режиму навчання в школі.
2.     Гігієнічні вимоги до розкладу занять.
3.     Рангова шкала важкості шкільних предметів.
ІІ. Фізіолого-гігієнічні передумови організації навчального процесу на уроці
1.Умови збереження працездатності учнів протягом уроку.
2. Динаміка працездатності протягом навчального дня.
3.Ознаки навчального стомлення.
4.Основні принципи здоров'я зберігання на уроці.
ІІІ. Розвиток фізичного здоров’я учнів
1.Уроки фізичної культури.
2. Уроки основ здоров’я.
3. Заняття спортивних секцій
4.Медичний огляд учнів
5.Харчування  
4. Практичний модуль.
І. Здоров’язберігаюче середовище у школі. Палітра педагогічного досвіду «Я роблю це так»
Вчителі представляють свої власні напрацювання, доробки, поради щодо застосування здоров’язберігаючих технологій на уроках та позакласній діяльності (використання валеологічних хвилинок під час уроків, проведення нестандартних уроків, уроків на свіжому повітрі, уроків-тренінгів, використання аромотерапії, дозування домашнього завдання і. т.д. ). По завершенню виступів, педагоги формують побажання щодо покращення роботи з даного питання.

IІ. Створення моделі сучасного вчителя та випускника школи ».
 модель випускника  школи, який:
ü здатний до самоосвіти, самоаналізу, самооцінки, самоконтролю;
ü вміє швидко діяти в нестандартних ситуаціях;
ü володіє навиками абстрактного та пошукового мислення;
ü здатний до професійної орієнтації;
ü володіє основами етикету, тактовності, поміркованості;
ü уміє самоорганізовуватись у дотриманні режиму праці і відпочинку;
ü фізично витривалий;
ü вміє працювати в сучасних інформаційних системах;
ü патріот;
ü розуміє своє призначення в житті.
 Модель сучасного вчителя, який:
1)     особистість – здорова людина, патріот та громадянин своєї держави;
2)     суб’єкт творчості – потреба у саморозвитку, прагнення до самовдосконалення; постійна реалізація свого творчого потенціалу, цілеспрямованість, рішучість;
3)     суб’єкт нових технологій – вміння користуватись новими технологіями;
4)     суб’єкт шкільних відносин – профкомпетентність, профперспектива, комунікативні навички, толерантність, знання психології, вихованість;
5)  індивідуальність – сприйняття нового, творчість.
Заповіді здорового способу життя:
Представляє 10 заповідей здорового способу життя:
ü працюйте із задоволенням;
ü рух це життя;
ü ми – це те, що ми їмо;
ü чистота запорука здоров’я;
ü мисліть позитивно;
ü режим дня для кожного;
ü загартування – крок до здоров’я;
ü скажіть «ні» шкідливим звичкам;
ü зробіть паузу дайте собі відпочити;
ü сам собі санітар.


ДОДАТКИ. АНКЕТИ

Анкета для учнів «Моя поведінка у конфлікті»

1. Ти — конфліктна людина? _____

2.     Чи легко тобі з’ясовувати з будь-ким стосунки? _____

3. Що ти відчуваєш після того, як з’ясував із кимсь стосунки? __________________
4. Чи стаєш ти більш розумним після виходу з конфліктної ситуації, чи робиш для себе які-небудь висновки? ________________

2.       Із ким ти найчастіше конфліктуєш? __________________________

3.       Що може стати приводом для виникнення конфлікту? __________________

4.       Хто першим намагається вирішити конфлікт — ти чи інша сторона? _____

8.Що ти, як правило, відстоюєш у конфлікті? ____________________

5.       Чи змінюється твоє ставлення до людей, з якими ти конфліктував? ______________________________________

10. Чи потрібно людям навчатися вирішувати конфліктні ситуації? ___________
Анкета для вивчення взаємин у колективі
1.     Скільки тобі років?
2.      Ти любиш школу?
-         дуже люблю;
-         не люблю;
-         трішки люблю.
3.     Як ти почуваєшся в школі?
-         спокійно;
-         весело;
-         нудно;
-         страшно;
-         комфортно;
-         не спокійно;
-         самотньо.
2.     Чи маєш ти кохану людину?
-         так;
-         ні.
3.     Якщо маєш, то що найголовніше у ваших стосунках?
-         взаєморозуміння;
-         взаємодопомога;
-         справжнє кохання;
-         ділитися своїми переживаннями;
-         спільне хобі;
-         повага одне до одного.
4.     Які маєш проблеми у взаємовідносинах з однокласниками?
5.     Яке ставлення до людей переважає в вашому класі?
-         розуміння;
-         байдужість;
-         насилля;
-         повага і довіра;
-         співпереживання;
-         переслідування і керування;
-         готовність допомогти.
6.     Чи хотів би ти запросити до себе на день народження когось із учителів?
-         тік;
-         ні.
7.     Як би ти охарактеризував взаємовідносини між учнями в нашому класі?
-         Дружба, співпраця, спілкування, одне про одного і водночас відповідальність перед колективом за свої вчинки;
-         Товариські, але недуже міцні і щирі;
-         Цілковита байдужість, ніхто ніким не цікавиться;
-         Уявна злагода та прихований тиск тих, хто дужий;
-         Ми всі підкоряємося одному “ королю” або групі нахабних і не безпечних;
-         Ми весь час сперечаємося і сваримося;
-         Взаємовідносини різні, залежно від ситуації.
8.     Найкращим спілкуванням з однокласниками я вважаю:
-         разом вчити урок;
-         виїздити на природу;
-         брати участь у громадські діяльності;
-         захищати їх від ворогів;
-         триматися від них подалі;
-         проводити вільний час;
-         допомагати тим, хто потребує цього;
-         обговорювати особисті проблеми;
-         святкувати свій день народження;
-         звертатися до них по допомогу.
9.     Яке твердження найбільше відповідає твої життєві позиції?
-         я відчуваю потребу завжди безкорисливо допомагати іншим людям;
-         я готовий пожертвувати своїми інтересами заради інших;
-         я намагаюся поєднувати власні інтереси з потребами і інтересами інших людей;
-         я готовий допомагати людям, якщо це не суперечить моїм інтересам;
-         я намагаюся не турбувати інших через свої особисті проблеми;
-         я можу співчувати іншій людині, але витрачати час на всіляку допомогу не можу;
-         допомагають іншим, якщо це і мені якусь користь;
-         мене не цікавлять інші люди.
10. Хтось має втрутитись і допомогти учневі якщо він став на неправильний шлях?
-         ніхто;
-         однокласники;
-         вчителі;
-         батьки;
-         міліція;
-         церква;
-         психолог;
-         соціальний працівник;
-         я особисто.

Анкета  «Що таке конфлікт»
Закінчіть речення:
1. Конфлікт — це _______________________________________________
_______________________________________________________________

2. Причиною конфліктної ситуації може бути _________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________

4.     Конфлікт може призвести до того, що ___________________________
_____________________________________________________________
_______________________________________________________________

5.     Зазвичай приводом для конфлікту в родині може бути ______________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________

6.     Для того, щоб запобігти виникненню конфлікту, потрібно _________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________






Немає коментарів:

Дописати коментар