Вчимося з "ПіснеЗнайка"

            
Вчимося з "ПіснеЗнайка"

         Прискорити і полегшити засвоєння навчального матеріалу допоможе музико-терапевтична педагогіка "ПіснеЗнайка." З "ПіснеЗнайкою" процес навчання проходить невимушено в ігровій формі. Пісня  – активізує і гармонізує діяльність мозку, зацікавлює дітей навчанням. Цікава інформація, повторена декілька разів, надовго залишається в памяті.
Під час гри, відпочинку, малювання, трудового навчання діти слухають "ПіснеЗнайка", підспівують пісні та рухаються у такт музики. Пісні легко стають улюбленими, а потім виникає бажання не тільки почути,  а побачити і зрозуміти тексти пісень.Тут на допомогу поспішають енциклопедії І та ІІ серії "Всесвіт", за допомогою яких відбувається цікаве і доступне засвоєння природничих тем. 

                 Навчання в такий спосіб забезпечує гармонізацію вищої нервової діяльності (інтеграція функцій обох півкуль мозку, слухового, зорового та рухового каналів сприйняття інформації),  зацікавлення дітей навчанням і легкість засвоєння знань, відсутність втоми і стресу,  урівноваження психоемоційного стану сприяє поліпшенню успішності і здоров’я учнів, 

розвитку творчості, гармонізації стосунків дітей з педагогами і батьками.
                   В такий спосіб дитина знайомиться з оточуючим світом, набуває практичних навичок, розвиває мовлення, творче уявлення, а, головне, стає впевненою в собі та комунікабельною.


Інтелектуальний  конкурс 
«НАЙРОЗУМНІШИЙ» для учнів 6 - 8 класів
Тема: Оболонки Землі.
Мета:розширити, поглибити і систематизувати знання про географічну оболонку Землі та основні закономірності її природи, вчитися використовувати набуті знання на практиці;
- розвивати пізнавальні інтереси, розумові та інтелектуальні здібності, активність, самостійність, уміння аналізувати і систематизувати, визначати основне;
- виховувати інтерес до науки, екологічну культуру.
Обладнання: Навчальний комплект «ПіснеЗнайка» буквенна розтяжка та ілюстрації для оформлення дошки, інтерактивна дошка, проектор, ноутук, роздатковий матеріал, призи та грамоти для нагородження переможців.
Хід проведення
1.     Вступне слово вчителя. Повідомлення теми і мети проведення конкурсу.
2.     Представлення гостей.
3.     Призначення членів журі.
4.     Учні проспівують гасло ПіснеЗнайка:
ПіснеЗнайці завдяки
Ми вчимося залюбки.
Нам знання даються легко,
Нами тішаться батьки!
5.      Відбірковий тур.
6.     Привітання учнів з перемогою у відбірковому турі.
7.     Самопрезентація учасників конкурсу.
7. Вправа «Дишифровщик» (учні відгадують слово, зашифроване в цифрах для визначення порядкового номеру  учасників конкурсу.)
8.     Вибір учасниками категорій по черзі за результатами вправи «Дишифровщик». (Учні вибирають категорію і відповідають на 15 обов’язкових питань. Суддівська колегія  визначає трьох переможців за результатами ІІ  туру для участі їх у фінальному турі.)
9.      Привітання фіналістів гри.
10.    Оголошення спеціальних тем.
11.   Вибір тем та їх кольорів для участі у  фіналі. (Учасники фінального туру вибирають спеціальну тему за пропонованим переліком тем для фінального туру та визначаються з місцем за столами  із кольоровими позначками (жовтий, синій чи червоний)
12.   Жеребкування учасників за результатами вправи «Дишифровщик». (Учні виконують завдання вправи «Дишифровщик», за результатами якої встановлюється порядковий номер учасника фіналу)
13.  Оголошення правил фінальної гри.  (Учасникам пропонується розглянути табло з кольоровими квадратами і запам’ятати номери свого кольору. Конкурсанти відповідають на 10 обов’язкових питань фінального туру . За правильну відповідь  своєї теми учасник отримує 2 бали, за правильну відповідь на запитання з теми суперника – 3 бали  і за правильну відповідь на загальне питання – 1 бал.
14. Підведення підсумків гри. (Судді підводять підсумки гри і за результатами відповідей учасників визначають переможця)
15. Нагородження учасників фіналу.
Додатки: 1. Запитання для  відбіркового І туру.
2.      Завдання для «Дишифровщик» перед ІІ туром.
3.     Запитання до ІІ туру – «Категорії»
4.     Завдання для «Дишифровщик» перед фінальним туром.
5.     Спеціальні теми для фіналу.
6.     Загальні запитання для фіналу.
7.     Табло фінальної гри.

Запитання для відбіркового І туру

1.     Що означає слово «географія»? ____________________________________________________________
2.     Назвіть найбільші природні комплекси Землі
____________________________________________________________
3.     Як називається відношення довжини відрізків на кресленнях до довжини відповідних їм відрізків на місцевості? _________________
4.     Які процеси відносять до внутрішніх процесів Землі? ____________________________________________________________
5.     Як називають сукупність форм земної поверхні? ________________
6.     Як називають лінії, що з’єднують на карті точки з однаковим атмосферним тиском? ______________________________________
7.     Як класифікуються гірські породи? ____________________________________________________________
8.     Назвіть основні закономірності географічної оболонки ____________________________________________________________
9.     Яку форму має Земля? ________________________________________
10.                       Назвіть  основні методи географічних досліджень
___________________________________________________________

Завдання для «Дишифровщик» перед ІІ туром

Запитання до ІІ туру – «Категорії»
ЛІТОСФЕРА
1.
Що таке літосфера? Ким і коли було введено термін «літосфера»?
Літосферою називають зовнішню оболонку Землі з відносно твердого матеріалу: це земна кора і верхній шар мантії. Термін «літосфера» був введений у вжиток американським вченим Барелем в 1916 році, але в той час під цим поняттям розуміли тільки тверді гірські породи.
2.
Яке явище називають землетрусом? Наведіть прикладинайбільших землетрусів в історії Землі.
«А якщо раптом трісне ця плита,                       То землетрус планетою хита.»                                                  (Енц. І «ПіснеЗнайка») 
Землетрусом називають підземні поштовхи і коливання поверхні Землі, які обумовлені природними процесами (тектонічними зсувами). В історії людства найбільшими землетрусами вважаються Мессинський (1908 р.), Токійський (1923 р.), Чилійський (1976 р.), Ташкентський (1966 р.), Спитакський (1988 р.), при якихз агинули тисячі людей, а ряд міст стихія практично стерла з поверхніЗемлі.
3.
Що таке літосферні плити?
«Земна кора не є суцільна, діти, -                Формують панцир цей окремі плити.                   По магмі плинуть плити ці тверді,                         Неначебто крижинки по воді.»                                           (Енц. І «ПіснеЗнайка») 
4.
Що таке рельєф? Назвіть основні елементи рельєфу суші.
«Давай оглянем сушу і глибини:                                 
І там і там є гори і рівнини,                                  Ці   форми спільні для поверхонь всіх,                         І ми рельєфом називаєм їх.»                                                   (Енц. І «ПімнеЗнайка»)
Рельєф – це сукупність нерівностей поверхні. Головними елементами рельєфу суші є рівнини і гори.
5.
Що називають гірськими хребтами і гірськими ланцюгами?
Форми рельєфу, які розташовуються по одній лінії і мають гребінь і схили, називаються гірськими хребтами. Якщо гірські хребти з’єднуються між собою, формуються гірські ланцюги.
6.
Що відносять до зовнішніх процесів Землі? Що є необхідною умовою протікання всіх зовнішніх процесів Землі?
До зовнішніх процесів Землі відносяться вивітрювання гірських порід, вплив льодовиків, води, вітру. Необхідною умовою протікання всіх зовнішніх процесів є дія сили тяжіння на Землі, завдяки чому з'являються течії, утворюються підземні води, обрушуються снігові лавини і тощо.
7.
Як класифікують гори за висотою?
Існує класифікація гірських систем по висоті: низькі (до 1 км), високі (від 2 до 5 км), найвищі(більше 5 км).
8.
Як класифікують рівнинні форми рельєфу?
По відношенню до рівня моря рівнини поділяються на низини (до 200 м), височини (до 500м) і плоскогір'я (понад 500 м)
9.
Що таке вивітрювання? Коротко охарактеризуйте кожен вид вивітрювання.
Вивітрювання – процес руйнування гірських порід. Буває фізичне, хімічне і органічне. Фізичне вивітрювання здійснюється при різких перепадах температур і являє собою механічне подрібнення гірських порід. Хімічне вивітрювання відбувається при впливі на гірські породи різноманітних водних розчинів. Характерно при цьому паралельне протікання різних хімічних реакцій, що в деяких випадках призводить до формування нових гірських порід. При органічному вивітрюванні живі організми (тварини, рослини, бактерії) поступово руйнують гірські породи.
10.
Що називають епіцентром і гіпоцентром землетрусу?
Область зародження землетрусу – це гіпоцентр або осередок. Епіцентр землетрусу розташований відповідно гіпоцентру на поверхні Землі. У цій ділянці сила землетрусу максимальна.
11.
Що таке астеносфера?
Астеносфера – верхня частина мантії. на цьому в’язкому шарі, як по воді рухаються літосферні плити.
«По магмі плинуть плити ці тверді,                      Неначебто крижинки по воді.»                                          (Енц. І «ПіснеЗнайка») 
12.
Що називається корисними копалинами?
«Пісок і глина, по яких ми ходим, -                           Це мінерали і гірські породи.                                  І камені великі і малі…                                                        Коштовні теж у їхньому числі,                              А ще вугілля, сіль, і різні руди –                                 Із них велику користь мають люди –              Корисні це копалини і їм                                         Завдячуєм добробутом своїм.»                                           (Енц. І «ПіснеЗнайка» )
13.
Як називається верхня частина літосфери і на які види вона поділяється?
«Планета за всією товщиною                                   Корою скрізь огорнута земною.                                        
Поверхня суші і морського дна –                          Це все кора. Усюди є вона»                                    (Енц. І»ПіснеЗнайка»   )
Поверхню материків утворює материкова земна кора, а дно океанів – океанічна. В зонах серединно-океанічних хребтів – рифтогенна земна кора.
14.
Визначіть значення літосфери
Літосфера являє собою середовище для всіх відомих мінеральних ресурсів, також вона є об'єктом людської діяльності. Зміни літосфери впливають на глобальну екологічну кризу..
15.
З чого складається земна кора?
«Земну кору гірські породи склали,                           До них належать різні мінерали.                       Ми з ними маєм справу повсякчас.                                                
Багато їх і під ногами в нас.»                          (Енц. І»ПіснеЗнайка»)

ГІДРОСФЕРА
1.
Що таке льодовики? Як вони класифікуються?
Льодовики – це багаторічне скупчення льоду за сніговою лінією. Величезні площі на суші зайняті льодовиками, які ділять на материкові, покривні та гірські.
«Коли вода в твердому стані –                            
Це сніг і лід при замерзанні.                                                 
На полюсах Землі холодних                                             
Лежать запаси снігу й льоду.»                                              
(Енц. І «ПіснеЗнайка»)
2.
Як гідросфера впливає на формування рельєфу планети?
Текучі води (річки, струмки, талі, підземні води)  постійно міняють зовнішність поверхні Землі, що обумовлено супутньою ерозією, перенесенням речовин, акумуляцією. Так відбувається утворення ярів, обривів, долин річок, галькових і піщаних островів, тощо.
3.
Що таке море? Як класифікуються моря?
 Море – це частина океану, що відрізняється від нього властивостями води (температурою, солоністю), течіями, організмами, що живуть у ньому. Від океану воно відокремлене островами, півостровами або підняттями дна. Залежно від відособленості від океану, моря бувають внутрішніми і окраїнними.
Внутрішні моря далеко вдаються в суходіл і з’єднуються з океаном протоками. Прикладами таких морів є Середземне, Чорне, Азовське, ЧервонеОкраїнні моря розміщуються на окраїнах материків. Вони мало вдаються в суходіл і слабо відособлені від океану. Наприклад, Берингове. Найбільше море на планеті – Філіппінське
4.
Назвіть складові будови річки. Чим річковий басейн відрізняється від річкової системи?
Річка – це природний водний потік. Вона складається з витоку, гирла (дельти), русла (річища), приток. Саме всі ці елементи і складають річкову систему, річковий басейн – це територія з якої річка збирає свою воду.
5.
Що таке гейзей? де можна зустрітися з цим явищем?
Назва "гейзер" походить від ісландського слова «хлинути, фонтанувати». Це джерела, які під високим тиском пари періодично викидають на поверхню Землі фонтани гарячої води і пару. Багата гарячими джерелами і гейзерами Ісландія, півострів Камчатка, острів Нова Зеландія, Китай Північна і Південна Америка.
6.
Яку оболонку Землі називають гідросферою?
«А скільки їх кур’єрів Земної гідросфери,            А ще цікаво знати           Як цих кур’єрів звати?»
Гідросфера - це оболонка Землі, що складається з води, а точніше, це всі води на поверхні нашої планети і під Землею: океани, моря, річки і озера, а також підземні води. Льоди і вода в газоподібному стані або пар теж є частиною водної оболонки. Гідросфера складається більш ніж з півтора мільярдів кубічних кілометрів води.
«Цікаво знати хто вони?Щодня ви чуєте про них: Озера, ріки, болота, льодовики, ставки, струмочки, Підземна і морська вода іта, що з хмари випада: Це сніг. і град, і теплий дощик.»                                      
(Енц. І «ПіснеЗнайка»)
7.
Як відбувається кругообіг води в природі?
«Одна турбота в них завжди –               
Як воду в світі берегти.                                            З роси, з морів, річок і плес                                               
Вода як перейде у пару,                                               
Одразу лине до небес, щоб утворити в небі хмару.             
І впасти з хмар на ниви як сніг, як град, як злива.                                                                      Знов перейти у пару і повернутись в хмару,             І впасти з хмар на ниви як сніг, як град, як злива.    Цей шлях, що вона робить, і зветься кругообіг» (Енц. І «ПіснеЗнайка» )
Суть кругообігу полягає втому, що під впливом сонячної радіації з поверхні Землі (океанів, суші) вода випаровується і у вигляді водяної пари потрапляє в повітря. Повітряні течії переносять її на великі віддалі. У повітрі водяна пара конденсується і переходить у краплиннорідку воду, яка повертається у вигляді опадів назад, на поверхню Землі.
8.
Як зародилася водна оболонка Землі?
В яких агрегатних станах вона зустрічається в природі?
Гідросфера зобов'язана своєю появою літосфері. У процесі розвитку молодої Землі гідросфера формувалася при становленні літосфери, яка за геологічну історію нашої планети виділила величезну кількість водяної пари і підземних магматичних вод.
«Отже, вода три стани має,                                     В газоподібному літає.                                                       
В рідкому вже перетікає,                                                   
З високих гір мерщій тікає,                                              
Збігає з пагорбів в долини і до морів широких лине.           
Коли вода в твердому стані – це сніг і лід при замерзанні.» (Енц. І «ПіснеЗнайка» )
9.
Назвіть найбільше, найменше, найсолоніше і наймілкіше  і найменш солоне море.
Найбільше море на планеті – ФіліппінськеНайменше – Мармурове. Найсолоніше – Червоне, а наймілководніше – Азовське. Найменш солоним є Балтійське море.
10.
В якому вигляді у природі зустрічається прісна вода?
«Є води лікувальні, і звуться – мінеральні,                    
А поблизу вулканів джерела б’ють термальні.        Беруться прісні води з річок, озер і льоду.»
(Енц. І «ПіснеЗнайка» )
11.
Що собою являє явище припливів і відпливів у Світовому океані?
Підняття рівня води в Океані називається припливом, а її спад – відпливом. На узбережжях морів ширина припливної смуги сягає іноді кількох кілометрів. У приплив там можна плавати човном і ловити рибу. У відплив – гуляти дном і збирати мушлі, водорості, морських тварин.
Припливи – це  хвилі викликані силою тяжіння Місяця і Сонця. Разом їм вдається притягувати на свій бік рідку і рухому воду Світового океану на кілька метрів, створюючи припливну хвилю. На відміну від звичайної, вона має всепланетний характер дії. Величезний водний простір Світового океану то піднімається, то опускається, ніби дихає.
 Високі припливи до кількох метрів спостерігаються у вузьких затоках і протоках, гирлах річок. Так, висота припливу в Чорному морі всього кілька сантиметрів, а у вузьких затокахОхотського моря досягає 13 м. Найвищі ж у Світовому океані припливи, що сягають 18 м, спостерігаються в затоці Фанді біля східного узбережжя Північної Америки.
12.
Яке значення має гідросфера?
«Поглянь біжать річки блакитні,                             Довкола них міста і села.                                             Там, де вода – живе все й квітне,                                      
А де безводдя – там пустеля.                                       
Тож воду шанувати слід – вона собою поїть світ.           
А океан такий багатий, що може ще й нагодувати.»
«Сіль у воді, під дном запаси                                                
Металів різних нафти й газу.»
«А ще й турбіни оберта на гідростанціях вода» (Енц. І «ПіснеЗнайка» )
13.
Від чого залежить солоність води?
Солоність вод Світового океану не скрізь однакова. Вона залежить від випаровування води з поверхні океану і надходження в нього прісної води річок та з атмосферними опадами. Тому солоність води змінюється від екватора до полюсів. У тропічних широтах солоність води найбільша – 38 ‰, тому що опадів там мало, а випаровування велике. При випаровуванні води сіль у морі залишається. В екваторіальних широтах солоність нижча (34 ‰) – там рясні опади. В полярних районах солоність знижується до 32 ‰. Опадів там випадає небагато, але і випаровування невелике. Солоність зменшується і внаслідок танення льоду.
«Є у води важливий чинник –                        
Вона відома, як розчинник.                                                    Розчинник всього – рідини,                              
І речовин твердих і газів,                                                   
Сіль із земної глибини вода несе з собою разом.» (Енц. І «ПіснеЗнайка» )
14.
Як утворюються водоспади? Назвіть найвідоміші водоспади світу. Чи спостерігається таке явище в Україні?
Якщо на річці є високий скелястий уступ, то вода з нього падає, утворюючи  водоспад. Русло річки робить немовби стрибок з певної висоти. Найвищий  водоспад на Землі – Анхель у Південній Америці в басейні річки Оріноко. Вода там падає з висоти 1054 м на дно глибокої ущелини. Одним із найвідоміших і найпотужніших у світі є Ніагарський водоспад у Північній Америці. Вода, що падає з уступу заввишки 50 м створює такий шум, що його чути на відстані 25 км. Недарма слово “Ніагара” індіанською означає “ гримлячи вода”. Каміння, яке крутиться у вирах, пробурило під водоспадом багатометровий котлован. В Україні невеликі водоспади є на гірських річках Карпат і Криму.
15.
Що таке озеро? Чим відрізняється озеро від річки і моря? Назвіть найвідоміші озера землі.
На суходолі існує чимало заглиблень (улоговин) різного походження, в які стікають поверхневі і підземні води. Якщо в заглиблення надходить води більше, ніж за той самий час випаровується, вода накопичується і утворюється озеро. Від річки озеро відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік у руслі. На відміну від моря озеро не є частиною Світового океану.
Найбільшим за площею озером на Землі є Каспійське море. Воно в 4 рази більше за Біле і в 3 рази за Адріатичне моря. За величезні розміри і воду, схожу за складом солей на морську, його називають морем. Найглибше озеро земної кулі –Байкал (1620 м). Озеро значно глибше за Баренцове та Карське моря. Найглибше озеро в Україні – Світязьке (58 м), воно в 4 рази глибше за Азовське море.

АТМОСФЕРА
1.
Назвіть склад атмосфери
Атмосферне повітря – це суміш газів. Найбільшу частину займає азот, який входить до складу білків живих організмів. (78%). Кисню 21%, який потрібен для дихання і горіння. Інші гази, серед яких 0,03% складає вуглекислий газ, без якого не можливий процес фотосинтезу. Серед домішок – найбільше водяної пари, а ще – дим, сажа, пилок квітів та ін.
«Лиш на Землі є повітря – єдиній з планет,            В ньому життя неповторний і вічний секрет.            
Кисень, азот у повітрі для дихання треба,                    
Газ вуглекислий – рослинам життєва потреба.»    (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
2.
Які функції виконує атмосфера Землі?
«Нам зберіга атмосфера тепло на Землі.                           
І радіацію в себе вбирає,                                             Метеоритам на Землю шляхи закриває.                          
Різні істоти живуть у повітрі легкім,                                
В ньому літають комахи, співають пташки.           Ще й насінинки рослин у повітрі кружляють,          Легко мандрують і види рослин зберігають.»                   (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
3.
Що таке клімат? Від чого залежить формування клімату місцевості?
«Спитали про погоду у матусі                                                 
Або звернулись до телепрограм.                                                
 Це стан повітря вас цікавить. друзі,                                      
Це клімат краю небайдужий вам. »                                                           (Енц. І «ПіснеЗнайка» )
Особливості клімату місцевості залежать                  1) від географічної широти ( кут падіння сонячних променів, кількість сонячної енергії, яку отримує земна поверхня.)
2) від віддаленості від океанів і морів. ( взимку повітря над океаном тепліше, ніж над суходолом. тому повітряні маси, що надходять взимку з океану, здійснюють отеплювальний вплив, пом’якшуюючи зиму. Влітку ж суходіл тепліший за океан, тому в приморських районах літо прохолодніше, ніж у віддалених від океану районах)
4.
Яку будову має атмосфера?
Атмосфера має шарувату будову. складається з  п’яти шарів.
«Ковдри оці захисні атмосфера ми звати.                              
Є і в Землі атмосфера своя шарувата,                       Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!                          
І обертається разом з Землею вона.»                             (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
5.
Що відноситься до основних елементів погоди?
Елементи погоди -  температура повітря, напрямок вітру, атмосферний тиск, хмарність, опади – це основні елементи погоди.
6.
Який шар атмосфери називають «кухнею погоди»? Яка його висота?
Найнижчий шар атмосфери – тропосфера. Верхня межа над екватором – 18 км, а над полюсами до 8 км. Тут відбуваються всі явища природи і формується погода землі.
7.
Як називаються лінії на кліматичній карті, які з’єднують точки з однаковими температурами?
Лінії, що з’єднують на кліматичній карті точки з однаковою температурою називають ізотермами. Червоні ізотерми показують температуру найтеплішого місяця, а сині – найхолоднішого.
8.
Як називають лінії з однаковим атмосферним тиском? що можна визначити на такій карті?
Лінії з однаковим атмосферним тиском називаються ізобатами. На карті ізобат можна визначити особливості просторового розподілу атмосферного тиску на землі.
9.
Де в атмосфері зосереджена найбільша кількість озону? Яке це має значення ?
Найбільша кількість озону зосереджена в стратосфері – другому шарі атмосфери. Він утворює «озоновий шар», який захищає планету від ультрафіолетового випромінювання.
10.
Що таке вітер? Якими бувають вітри?
«Повітря, друзі. любить мандрувати,                        не знаючи ніяких перепон.                                                               
Ми рух повітря звикли вітром звати –                       Це може бути бриз або мусон.»                                                   (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
Вітром називається горизонтальний відносно землі рух повітря із зони високого тиску в зону низького.
Вітри класифікують на постійні, змінні і місцеві.
«Любо вітрець повіва весняної пори,                                  
Та руйнівними бувають великі вітри.                                  
Нищать усе на шляху урагани нестримні,                              
Шквали та смерчі – торнадо – загроза людині.»                     (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
11.
Як утворюються хмари? З яких хмар можна чекати дощів і злив?
«В царстві повітрянім пара ще є водяна.                           
Високо в гору злітає й холоне вона.                         
З пари народиться хмара і небом гуляє…»                      (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
Хмари утворюються тоді, коли водяна пара переходить у рідкий чи твердий агрегатний стан на значній висоті над Землею. Основними компонентами хмар є краплинки води та кристалики льоду. Затяжні дощі і зливи випадають з шарувато-дощових хмар.
12.
Назвіть основні пояси атмосферного тиску Землі.
На земній кулі сім основних поясів атмосферного тиску: екваторіальний – низького тиску, два тропічних – високого тиску, два помірних – низького тиску та два полярних – високого тиску.
13.
Як змінюється температура повітря з висотою?
Чим вище від поверхні землі тим повітря стає холоднішим. Таке явище спостерігається до 30-ти кілометрової висоти. На кожні 1000м температура зменшується на 6 градусів Цельсія.
14.
Назвіть найбільші атмосферні вихори та визначіть особливості погодних умов, що вони   спричиняють.
Найбільшими атмосферними вихорами є циклони та антициклони.
Циклон – замкнута область зі  зниженим атмосферним тискои у середині. Він приносить влітку дощі, а взимку відлигу.
Антициклон – замкнута область з високим тиском у центрі. Приносить посуху влітку і морозні дні взимку.
15.
Які ознаки погоди відносяться до місцевих?
Місцеві ознаки – це явища погоди, які вказують на стійкість погоди або на її зміну найближчим часом. наприклад. вигляд хмар, поведінка рослин і тварин. спостереження за Сонцем, Місяцем, зорями.

БІОСФЕРА
1.
Що називають біосферою?
Біосфера - це не окрема оболонка Землі, а частина інших «сфер», населених живими істотами. Організми проживають на поверхні планети - в літосфері, в океанах, морях та інших водах - гідросфері, а також в атмосфері, яка оточує Землю. 
«Ростуть на планеті гриби та рослини,                      
Живуть різні риби, птахи – це тварини,                          
Бо кисень тут є і вологи удосталь,                                  
І температура сприяє їх росту.                                        
Частину Землі, де життя це ведеться,                          
В науці тепер біосферою зветься.»                                           (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
2.
Чим біосфера відрізняється від інших оболонок Землі?
Це одна з найбільш нестабільних і нестійких оболонок Землі: діяльність людини, природні катаклізми і космічні впливи можуть серйозно пошкоджувати біосферу.
3.
Що називають середовищем життя? Які середовища життя ви знаєте?
Природне оточення групи організмів є для них середовищем життя. На планеті існують наземно-повітряне, водне та ґрунтове середовища життя.
4.
Що таке грунт?
Які грунти вважають найкращими для господарської діяльності в світі і в Україні?
Грунт – це особливе природне тіло. що утворилось в результаті взаємодії складових усіх оболонок  Землі. Це верхній пухкий шар гірських порід, що утворився в результаті спільної дії сонячного світла і тепла, повітря, води, рослин, тварин і бактерій.  
Ннайкращі із ґрунтів у нашім краї -                 
То чорноземи, славні урожаєм…»                                                               (Енц. І «ПіснеЗнайка»)         
5.
Чи можна віднести грунти до гірських порід?
Яка головна властивість грунту?
Головна властивість грунту – родючість або здатність грунту передавати рослинам поживні речовини. Родючість визначається у грнті наявністю перегною.
«О, ні – ґрунти – це не гірські породи.                             
Вони ж бо зовсім іншої природи.                                    
Багато в них поживних речовин,                                        
Так необхідних для життя рослин.                                  
Бо є у них повітря і волога, отож вони родючі…»                                             (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
6.
Яка частина гідросфери відірає головну роль в існуванні біосфери і чому?
Незважаючи на те, що основна маса води зосереджена в океанах і морях, а на частку поверхневих вод припадає лише мала частина гідросфери (0,3%), саме вони відіграють головну роль в існуванні біосфери Землі.
Поверхневі води - це основне джерело водопостачання, обводнення та зрошення. У зоні водообміну прісні підземні води швидко оновлюються в ході загального кругообігу води, тому при раціональної експлуатації можна використовувати їх необмежено довгий термін.
7.
Визначіть межі і товщину біосфери.
Біосфера охоплює нижні шари атмосфери до висоти близько 11 км, всю гідросферу і верхній шар літосфери до глибини 3–11 км на суші й 0,5–1,0 км під дном океану. В останні десятиріччя межі біосфери розширились в результаті діяльності людини.
Товщина біосфери на полюсах Землі близько 10 км, на екваторі — приблизно 28 км
8.
Які із дерев планети відносять до найвищих і найнищих за висотою?
Найвище дерево у світі — евкаліпт. На його батьківщині, в Австралії, було виявлене дерево 180 м заввишки. Тепер таких велетнів немає, їх винищили. Звичайна висота евкаліпта досягає 100-155 м.
Найнижчі дерева нашої планети — карликові верби, які ростуть у тундрі. Їх висота не перевищує 5 см
9.
В які групи об’єднують живі організми планети?
Всі організми об'єднують у чотири царства живої природи: рослини (близько 500 тис. видів), тварини (близько 1,5 млн видів), гриби (понад 100 тис. видів), мікроорганізми (мікроскопічні, часто одноклітинні організми).
10.
Що називається природною зоною? Назвіть основні природні зони Землі.
Природна зона— один з великих природних комплексів Землі.
Основні природні зони — це арктичні пустелі, тундра, тайга й мішані ліси, степи, пустелі, савани і вологі екваторіальні ліси. Ці зони змінюють одна одну від полюсів до екватора.
11.
Як людство вирішує екологічні проблеми? Назвіть основну екологічну проблему України.
Розв'язати екологічні проблеми людство може лише в результаті спільної діяльності всіх держав світу. Є міжнародні громадські і державні організації, які займаються ними. Прийнято багато міжнародних угод з охорони вод Світового океану, суходолу, атмосфери, земних надр, рослинності і тваринного світу, космічного простору. Розв'язуючи екологічні проблеми, наша держава активно співпрацює з багатьма державами світу. Однією з найважливіших екологічних проблем в Україні є проблема наслідків катастрофи на Чорнобильській атомній електростанції, яка порушила рівновагу в природних комплексах, погіршила здоров'я людей і умови життя не тільки народу України, а й народів інших країн.
12.
Які заходи по охороні природи проводяться в Україні?
Територія України значною мірою змінена людиною і зберегти в недоторканості окремі природні комплекси дуже складно. Надмірне будівництво заводів, фабрик, розорювання земель, затоплення водосховищами родючих грунтів різко загострили екологічні проблеми. Завдання держави і кожного з нас — врятувати багатства природи від подальшого знищення. З цією метою в Україні вже створено значну кількість територій, що охороняються. З-поміж них найбільше значення мають 15 природних заповідників. Найдавнішим з них є заповідник Асканія-Нова в Херсонській області, заснований ще наприкінці XIX століття. У заповіднику Асканія-Нова утримується близько 50 видів тварин майже з усіх материків земної кулі: зебри, бізони, зубри, страуси та ін. Вони повністю акліматизувались в українських степах.
13.
Коли і з якою метою створено Червону книгу? Чому її так названо?
У 1949 році при Міжнародній спілці з охорони природи і природних ресурсів було створено комісію, яка мала зареєструвати види рослин і тварин, що потребували захисту, а також скласти рекомендації щодо їх врятування. До складу комісії ввійшло 15 відомих біологів з різних країн світу. Комісія склала світовий список тварин, яким з тих чи інших причин загрожувало зникнення. Цей список дістав назву Червоної книги. Червоний колір — сигнал небезпеки.
Перше видання Червоної книги (в 2-х томах) вийшло у світ у 1963 році. Пізніше Червоні книги було створено і в окремих країнах, зокрема  в 1982 році в Україні.
14.
Назвіть основні чинники утворення природних зон планети та особливості їх розташування.
Основними чинниками утворення природної зони є клімат та рельєф, тобто компоненти природного комплексу, від яких залежить формування і розвиток інших його компонентів (ґрунтів, рослинності, тваринного світу). Природні зони розміщуються по всій території суходолу в певній послідовності від полюсів до екватора. їх розподіл можна простежити за картою природних зон світу
15.
Поясніть поняття «екологічні проблеми»? Що вивчає екологія?
Проблеми, що виникають у зв'язку з втручанням людини в природні процеси і призводять до порушення їх рівноваги, називають екологічними проблемами.
Екологія вивчає закономірність взаємовідносин людини, тварин, рослин, мікроорганізмів між собою і навколишнім середовищем.

МАТЕРИКИ І ОКЕАНИ
1.
Що називається півостровом? Назвіть найбільші півострови материків і світу.
Величезні ділянки суходолу – материки. На їх краях виступають півострови, що далеко вдаються у водний простір. Найбільшими півостровами Європи є Піренейський і Апеннінський, Азії – АравійськийІндостан та Індокитай, Африки – Сомалі, Північної Америки – Лабрадор.Найбільшим півостровом в Україні, що вдається в Чорне море, є Кримський.
2.
Що називають островами?
Яка різниця між островом і архіпелагом?
Назвіть найбільший острів та архіпелаг світу.
Острови – невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою. Найбільший острів земної кулі  – Гренландія в 3,5 рази менший за найменший материк Австралію. Часто острови розміщуються групою неподалік один від одного. Таке скупчення островів називають архіпелагом. Наприклад, ВеликіЗондськіВеликі Антильські островиНайбільшим архіпелагом світу є Млайський архіпелаг в Південно- Східній Азії.

3.
Які території в Антарктиді називають оазисами?
Майже весь материк Антарктида вкритий льодовиковим щитом, середня потужність якого 2000 м. Проте трапляються території чисті від снігу і льоду, оточені з усіх боків льодовиком. Вода в озерах, які тут трапляються, прісна, має температуру, що досягає іноді +11°С. Температура повітря вища на 2...3°С, ніж на материку, а температура грунту досягає +2,5°С. Такі райони в Антарктиді називають оазисами. Причини утворення оазисів в Антарктиді досі цілком не з'ясовані.
4.
Назвіть найбільший і найменший океани Землі та їх максимальні глибині точки.
Північний Льодовитий океан найменший за площеюакваторії на планетіМаксимально глибинною точкою прийнятовважати западину Гренландського моря - 5 527 м.
Тихий океан – найбільший за площею. Максимальною глибиною акваторії є Маріанський жолоб - більше 11 км. Це і найглибше місце Світового океану.
5.


6.
Як класифікують острови за походженням? Наведіть приклади.
За походження острови поділяють на материкові, вулканічні і коралові.
Материкові острови – це колишні частини материка, що відділилися від нього внаслідок опускання ділянки суходолу. Вони розташовані на материковій обмілині. Наприклад, ВеликобританіяМадагаскарШрі-Ланка.
Вулканічні острови виникли внаслідок вивержень вулканів на дні океанів і морів. Зазвичай вони невеликі, але високо здіймаються над рівнем океану. Таке походження мають, наприклад,  Гавайські острови, які цілком складені з лави підводних і наземних вивержень.
Коралові острови утворюються в результаті скупчення вапнякових скелетів морських організмів – коралових поліпів. Вони прикріплюються до дна на невеликій глибині (до 50 м) і ростуть вгору та вшир. Коралові поліпи можуть жити тільки у теплих водах (не нижче 20 0С). Тому коралові острові розташовані лише в тропічних широтах. Ці острови – невеликі і невисокі. Вони ледь-ледь підносяться над рівнем океану. Іноді корали утворюють гірлянди уздовж берегів – так званні бар’єрні рифи. Багато коралових островів у Тихому океані. Найбільшою кораловою спорудою, що складається з багатьох підводних і надводних островків, є Великий Бар’єрний риф. Його довжина 2 000 км, ширина – до 200 км.
7.
Яку частину планети займає суходіл? В якому вигляді ми його можемо спостерігати?
«Вся суша третину поверхні займає,                                
І шість континентів Земля наша має,                           
А ще - острови, острівці та атоли,                              
Що також частиною є суходолу.»                                        (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
8.
Яка частка водної поверхні Землі? В якому вигляді ми можемо її спостерігати?
«Дві інші третини покриті водою,                                
Як небо прозорою і голубою.                                                
А це – океани чотири великі.                                                            
Моря та озера, джерела та ріки»                                                     (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
9.
 «Чим же схожа площина суші і морського дна?»
«Давай оглянем сушу і глибини:                                 там і там є гори і рівнини,                                             
Ці форми спільні для поверхонь всіх,                                  
І ми рельєфом називаєм їх.»                                     (Енц. І «ПіснеЗнайка»)
10.
Чому материк Австралія називають материком зунікальним природним світом?
Хоча Австралійський материк — один із найдавніших у світі, він протягом тривалого часу був відчленований від ін­ших масивів суші, тому там збереглося багато унікальних тва­рин, включаючи різних сумчастих (кенгуру і коала) і яйцеклад­них (качкодзьоб і єхидна).  Європейці від­крили цей материк тільки на початку XVII ст. (це були голланд­ські мореплавці). Англія оголосила його своєю колонією в 1770 р. і назвала Новою Голандією.
11.
На які корисні копалини багата північна Америка?
У цілому Північна Америка особливо багата на нафту, природний газ, вугілля, залізні, нікелеві та уранові руди, фосфорити.
12.
Назвіть найбільший і найменший материки?
Євразія – найбільший, Австралія – найменший
13.
Чому внутрішні частини Африки довгий час лишалися невідомими7 Хто з науковців вніс найбільший внесок у вивчення внутрішніх африканських територій?
Проникати у внутрішні області Африки з півночі європейцям заважали пустелі, а з моря на сході й заході — важкодоступні береги майже без бухт і заток. До того ж сильні морські прибої перешкоджали суднам підпливати до берега. Тому внутрішні частини Африки довго лишалися для європейців невідомими. У XV ст. португальські моряки, прагнучи знайти морський шлях до Індії, про багатства якої розповідалися легенди, дослідили західне узбережжя Африки і навіть досягли південного краю материка.
З XVI ст. європейські работоргівці почали вивозити з Африки рабів до Америки. Вони знали лише окремі місця на західному узбережжі — відомі всім невільницькі ринки, де можна було за спирт, скляне намисто й різні дрібнички купити рабів.
Внутрішні частини Африки європейці почали досліджувати тільки наприкінці XVIII ст. У середині XIX ст. кілька подорожей у глиб материка здійснив англійський дослідник Девід Лівінгстон. Він перетнув Південну Африку із заходу на схід, дослідив річку Замбезі й відкрив на ній великий водоспад, назвавши його водоспадом Вікторія; описав верхню течію річки Конго (Заїр), озеро Ньяса та інші озера. Лівінгстон гуманно ставився до корінних жителів Африки та був одним з небагатьох мандрівників, які заслужили приязнь африканського населення.
14.
Яку пустелю південної Америки вважають унікальним об’єктом природи? В чому її унікальність?
У північній частині держави Чилі розташована унікальна пустеля Атамака. Цікава вона тим, що протягом 400 років тут не було зовсім ніяких опадів. З цієї причини вологість повітря в самій сухій планеті Земної кулі становить 0%, а тутешні гори, не дивлячись на значну висоту 7 кілометрів, не мають льодовикових шапок. Лише в 2010 році природа обдарувала мляві землі пустелі кучугурами снігу в травні.
15.
На якому материку землі лише одна країна?
Це материк Австралія. Країна – Австралійський союз.

ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ
1.
Що називають географічною оболонкою Землі?
Сукупність 4-х оболонок Землі: атмосфери, гідросфери, літосфери, біосфери.
2.
Якою є внутрішня будова Землі?
Земля має шарувату будову. Вона складається з земної кори, мантії і ядра.
3.
Коли на планеті з’явились перші люди? Як змінилася їх чисельність?
У процесі розвитку географічної оболонки понад 2 млн років тому на Землі з'явилися предки людини, а близько 40 тис. років тому — люди сучасного типу. Поступово завдяки праці вони освоїли придатні для життя території земної поверхні.
Вчені вважають, що за 7 тис. років до нашої ери на всій планеті жило менш як 10 млн чоловік, а на початку нашої ери близько 200 млн чоловік. Це приблизно в 30 раз менше, ніж тепер. З 2010 року за статистичними даними вчених на Землі проживає не менш як 6,5 млрд чоловік.
4.
Які держави називають державами - крихітками  ( або карликами) назвіть ці держави.
Ка́рликова держа́ва — невелика незалежна держава. При цьому критерії, що за ними державу зараховують до цієї категорії, можуть відрізнятися.
При класифікації за площею мікродержавами називають, як правило, державу, що площею менша від площі Люксембургу. Сам Люксембург іноді також зараховують до мікродержав. Часто в якості критерію застосовується чисельність мешканців. При цьому в термінології ООН і Всесвітнього банку мікродержавами вважаються держави, що їх людність не перевищує 1 млн чоловік.
В Європі є держави-крихітки. Це Люксембург, Ліхтенштейн, Андорра, Сан-Маріно, Монако та найменша держава — Ватикан. Площа Ватикану 0,44 км кв, населення близько 1 тис. чоловік. В Азії – Сінгапур. Науру Тувалу – в Океанії. Сейшели – в Індійському океані.
5.
Яка частина внутрішньої будови Землі має найбільшу температуру?
«Коли іще ми глибше зазирнем:                                                                Є там – ядро розпечене, земне.                                                 
Воно є центром нашої планети.                                          
 Гарячішого місця не знайдете.»                                                     ( Енц. І «ПіснеЗнайка»  )
6.
Як називають найбільші ділянки суші?
«Вся суша третину поверхні займає, і шість континентів земля наша має»                                                          ( Енц. І «ПіснеЗнайка»  )
Найбільші ділянки суші – материки. На планеті шість материків: Євразія, Африка, північна Америка, Південна Америка, Антарктида та Австралія.
7.
Як людство поділяють за расовими ознаками?
У зв'язку з особливостями природно-географічних умов життя у людей склалися зовнішні відмінності. Люди різних країн відрізняються будовою тіла, волосся, очей, формою та розмірами носа, губів та кольором шкіри.  Ці ознаки називають расовими. Вони склалися дуже давно і передаються з покоління в покоління від батьків дітям. За зовнішніми ознаками люди всієї земної кулі поділяються на три основні раси: європеоїдну, монголоїдну і негроїдну, або екваторіальну.
8.
Коли виникли перші картографічні малюнки і карти?
Один з найдавніших картографічних малюнків був знайдений в Україні у 70-ті роки XX століття в Черкаській області. Малюнок вирізьблений на бивні мамонта. На ньому зображені гора, стовбури дерев та річка, на березі якої стоять чотири споруди. Вчені вважають його однією з найдавніших карт, складеною нашими предками близько 15 тисяч років тому.
Перші справжні карти відомого тоді світу створили давньогрецькі вчені Ератосфен Киренський (III ст. до н.е.) і Клавдій Птолемей (II ст. н.е.). Карти були недосконалі. Суходіл займав більшу частину земної поверхні.
9.
Як визначити високосний рік?
Високосними вважаються роки, число яких ділиться на 4 (наприклад, 1988, 1992, 1996, 2000 і т.ін.), окрім тих років, що їх число закінчується двома нулями, але не ділиться на 400 (1700, 1800, 1900).
10.
Що називають відносною і абсолютною висотами місцевості? Яку висоту ми можемо визначити по карті? Назвіть найнижчу і найвищу точки планети.
Розрізняють відносну та абсолютну висоту точок на земній поверхні. Відносна висота — перевищення однієї точки поверхні над іншою. На планах і картах позначають абсолютну висоту — висоту точки над рівнем моря.
Найвища абсолютна точка планети – г. Джомолунга 8848 м ( гори Гімалаї).
Найнищою точкою є рівень Мертвого моря -440 м.  ( Аравійський півострів)
11.
Яку форму має Земля? Як уявляли форму Землі в давні часи?
«І кожен з нас. напевно, пригада                                      
Те, що Земля – куляста і тверда.»                                                ( Енц. І «ПіснеЗнайка»  )
Земля має форму злегка приплюснутої біля полюсів і опуклої біля екватора кулі. Поверхня Землі не рівна. Її не можна виразити геометричною фігурою. Таку форму називають геоїдом.
Давні люди уявляли Землю у вигляді плоского або опуклого диска, який тримається на китах, черепасі  чи слонах і з усіх сторін омивається водою
12.
Які дослідження   сучасності дають досить повне представлення про планету? Назвіть найсучаснішу географічну науку.
«В безмежному космосі добре помітна                          
 Домівка людини – Земля наша рідна.»                                                                                                                                             ( Енц. І «ПіснеЗнайка»  )
Важливу роль в сучасному пізнанні природи та її проблем відіграють космічні дослідженняЗ космосу спостерігають за погодою, ведуть пошуки корисних копалин, попереджують про можливість екологічних катастроф, вивчають рухи земної кори. Завдяки космічним знімкам  створюються точні географічні карти земної поверхні, розгадуються таємниці Землі. Космічне землезнавство — нова галузь сучасної географії, яка швидко розвивається.
13.
Які рухи Земля здійснює в Сонячній системі?
Земля здійснює два види руху в Сонячній системі: навколо своєї осі (за 24 години), за рахунок цього змінюється день і ніч, та навколо Сонця (приблизно за 365 діб), внаслідок нахилу земної осі до площини її орбіти на 66°33' і цього руху відбувається зміна пір року.
14.
З якою метою запропоновано геохронологічну шкалу? На які  етапи поділено історію розвитку Землі?
Геохронологічна шкала створена для розуміння хронології древніх подій, згідно з якими все життя нашої Землі поділено на великі часові проміжки — ери. Основні ери - палеозой, мезозой та кайнозой.
15.
Як «ПіснеЗнайка » оспівує красу планети Земля?
«Планета велична, багата на диво,                                                      Усе на ній є, щоб нам жити щасливо.                             
Створивши життя на планеті чудовій,                               
 Творець забезпечив найкращі умови.»



Завдання для «Дишифровщик» перед фінальним туром



Спеціальні теми для фіналу

ВУЛКАНИ
1.     Що таке вулкан?
Уперекладі з латинської «вулкан» означає «полум'я, вогонь».
2.     Як відбувається процес вулканізму?
У надрах планети у зв'язку з дуже високою температурою розплавляються гірські породи з утворенням магми. При цьому відбувається виділення величезної кількості газоподібних речовин, що підвищує обсяг розплаву і його тиск на навколишні тверді породи. Магма спрямовується в області з меншим тиском вгору до поверхні Землі. Тріщини в земній корі заповнюються розігрітими рідкими гірськими породами, розриваються і піднімаються пласти земної кори. Частково магма застигає в земній корі з формуванням магматичних жил і лакколитів. Інша частина гарячої магми виходить на поверхню при виверженні вулканів у формі лави, вулканічного попелу, газів, застиглих злитків лави, уламків гірських порід.
3.     Поясніть термін «вулканізм»
Терміном «вулканізм» позначають пересування розплавленої магми з глибоких шарів Землі на поверхню суходолу чи дна океану.
4.     Розкрийте особливості будови вулкану
У структурі кожного вулкана розрізняють канал, по якому рухається лава. Це так зване жерло зазвичай закінчується кратером - воронкоподібним розширенням. Магма, що виходить з кратера у формі лави формує конус вулкана.
5.     Поясніть поняття «кальдер»
 Діаметр кратерів різний, варіює від сотень метрів до декількох кілометрів. До прикладу, діаметр кратера Везувію складає більше 0,5 км. Надмірно великі кратери називаються кальдерами. Так, кальдера вулкана Узон, який знаходиться на Камчатці, має діаметр 30 км.
6.     Від чого залежить висота і форма вулкану?
Висота вулканічних конусів різна і може складати від десятків метрів до декількох кілометрів. Висоту і форму вулканів визначає в'язкість лави. Якщо лава рідка і швидко стікає, гора конусоподібної форми не утворюється, наприклад, вулкан Килауза на Гавайських островах. Кратер даного вулкана виглядає як озеро округлої форми діаметром близько 1 км. Кратер заповнений гарячою рідкою лавою, причому її рівень іноді піднімається, потім опускається, часом випліскуючись через край.
Для більшої частини вулканів характерна в'язка лава, яка при охолодженні і формує вулканічний конус. Структура такого конуса зазвичай шарувата. За цією ознакою можна судити про те, що виверження здійснювалися неодноразово, завдяки чому вулкан ріс поступово з кожним викидом лави.
7.     Який вулкан найвищий у світі?
Широко відомий найвищий вулкан в Андах - Аконкагуа (6960 м).
8.      Як класифікуються вулкани?
По всій Землі налічується близько 1500 вулканів, серед них є і діючі, і згаслі. Наприклад, Ключевська Сопка на Камчатці, Ельбрус на Кавказі, Кіліманджаро в Африці, Фудзіяма в Японії, тощо.
9.     Назвіть райони найбільшої активності вулканів.
Переважна більшість діючих вулканів розташована по периметру Тихого океану. Вони складають Тихоокеанське «вогняне кільце». Також зоною активного вулканізму вважається Середземноморсько-Індонезійський пояс. Наприклад, на Камчатці діють 28 вулканів, а всього налічується більше 600. Існує певна закономірність у розташуванні діючих вулканів. Вони локалізуються в рухомих областях земної кори - в сейсмічних поясах.
10.                        Поясніть процес утворення лавових рівнин.
У давні геологічні епохи нашої планети вулканізм був активнішим, ніж в даний час. Крім типових (центральних) вивержень, відзначалися і тріщинні. З величезних розломів в земній корі довжиною десятки і сотні кілометрів вируюча лава викидалася на поверхню. При цьому відбувалося формування лавових покривів, як суцільних, так і часткових. Ці покриви вирівнювали рельєф місцевості. Товщина шару лави могла досягати 2 км. Такі процеси призвели до утворення лавових рівнин. До них відносяться деякі ділянки Середньосибірського плоскогір'я, Вірменського нагір'я, плоскогір'я Декан в Індії, плато Колумбія.
ГЕЙЗЕРИ
1. Що таке гейзери?
В регіонах інтенсивної сучасної або нещодавно завершеної вулканічної діяльності часто зустрічаються джерела, які під високим тиском пари періодично викидають на поверхню Землі фонтани гарячої води і безпосередньо пар. Це так звані гейзери.
2. Назвіть території поширення гейзерів на планеті.
Багата гарячими джерелами і гейзерами Ісландія, де їх налічується близько 700. Назва "гейзер" походить від ісландського слова «хлинути, фонтанувати». На території Росії гейзери є на Камчатці, особливою популярністю користується Долина гейзерів. Також відомі ці явища в Північній і Південній Америці, Японії, Новій Зеландії, Китаї.
3.     Який вигляд можуть мати гейзери?
Вигляд гейзерів різноманітний. Вони можуть виглядати як невеликі усічені конуси із крутими схилами, як невисокі пологі куполи, як дрібні чашоподібні канави, як ями неправильної форми, тощо. В їхніх стінках або дні є вихідні отвори щілиноподібних або трубчастих каналів.
4.      Наведіть приклади найвищих гейзерів Землі
Гейзери фонтанують, вивергаючи воду на велику висоту. Наприклад, гейзер Велетень на Камчатці з періодичністю в 5-6 годин викидає струмінь води діаметром 3 м і висотою до 50 м. А на території Північної Америки гейзер «Старий служака» кожну годину піднімає водний стовп на висоту 80 м.
5.     На які групи діляться гейзери?
Гейзери ділять на дві групи: регулярні та нерегулярні. У тих джерел, які відносяться до першої групи, тривалість циклу і його окремих періодів відносно постійна, у нерегулярних гейзерів мінлива.
6.     Від чого залежить діяльність гейзерів?
Діяльність гейзерів не тривала, що пов'язано з декількома факторами, зокрема, зменшенням течії підземних вод біля каналів, зниженням теплового потоку, ін.
7.     В чому особливості функціонування гейзерів?
Функціонування гейзерів відрізняється наявністю періодів спокою, заповнення улоговини водою, фонтанування суміші пари і води, завершення викиду пари й знову переходу в стадію спокою. У різних гейзерів стадії можуть тривати хвилини, десятки хвилин, а тривалість періодів спокою може становити від декількох хвилин до декількох днів.
8.     Що входить до складу води, що викидається гейзерами на земну поверхню?
Вода, що викидається гейзерами на земну поверхню, чиста, слабо мінералізована, з підвищеним вмістом кремнезему. Хімічний склад води хлоридно-натрієвий або хлоридно-гідрокарбонатно-натрієвий. Вода, що викидається гейзерами, атмосферного походження, з домішкою конденсату вологи магми.
9.     Що таке гейзерит?
Гейзерит – гірська порода, близька за структурою до опалу, формується біля виходу каналу гейзера саме з кремнезему.
10.            опишіть механізм виникнення гейзерів.
Вода, що просочилася в канал з пластів гірських порід, в нижніх його відділах нагрівається і закипає з утворенням пари, який і викидає воду назовні.
ХМАРИ
1.     З чого складаються хмари?
Хмари можуть складатися із крапель води або з кристалів снігу або льоду в залежності від температури. Розміри і вага цих крапель або кристаликів настільки малі, що вони утримуються на висоті навіть слабкими висхідними потоками повітря. Якщо температура повітря в хмарі становить -10 ° с, то її структура представлена крапельними елементами; менш -15 ° C - кристалічними; від -10 до -15 ° C –
2.     Від чого залежить форма хмар?
Хмари добре помітні з поверхні Землі, вони бувають різної форми, яка визначається багатьма факторами: швидкістю вітру, висотою, вологістю і тощо.
3.     На які групи можна поділити хмари?
Хмари, схожі за формою і розташовані на однаковій висоті, об'єднують в групи: перисті, купчасті, шаруваті.
4.     Як утворюються хмари?
В атмосфері на висоті від кількох десятків до кількох сотень метрів відбувається утворення хмар, завдяки конденсації водяної пари. Цей процес протікає в результаті випаровування вологи із земної поверхні й підхоплення водяної пари висхідними потоками теплих повітряних мас.
5.     В якому шарі атмосфери відбувається формування хмар?
Утворення хмар відбувається в тропосфері.
6.     Який із видів хмар ділять на плоскі, середні. потужні і розірвані?
Купчасті хмари ділять на чотири види:
1. Плоскі (як би приплюснуті) - найбільш мінливі хмари, досить щільні, з чіткими горизонтальними основами і з малим вертикальним розвитком.
2. Середні - щільні хмари, з чіткими контурами і з вершинами з клубків, з помірним вертикальним розвитком.
3. Потужні - з вираженим вертикальним розвитком, часто у формі високих веж з множинними виступами.
4. Розірвані - невеликі хмари із розірваними краями і обрисами, які швидко змінюються. 
7. Коли можна спостерігати шаруваті хмари?
Шаруваті хмари спостерігаються в похмуру погоду і являють собою одноманітний сірий шар хмар, що надає всьому небу однаковий похмурий вигляд. Ці хмари при значній потужності і щільності можуть принести дощ, але не дуже сильний, мряку, а також з них може випадати сніжна крупа чи крижані голки при більш низьких температурах. Якщо при такій хмарності спостерігається дощова погода, то темні шаруваті хмари називають шарувато-дощовими
8.     На якій висоті формуються перисті хмари і в яку погоду їх можна спостерігати?
Перисті хмари - це хмари верхнього ярусу тропосфери, які розташовуються на висотах більше 6 км і мають переривчасту структуру. Вони складаються із кристалів льоду, що виникли з переохолоджених крапельок води, вода в них відсутня. Перисті хмари мають велику протяжність, але не заповнюють весь небосхил. Вони мають товщину шару від 500 м до 2 км. Спостерігаються такі хмари в гарну погоду при настанні теплого фронту.
9.     Які хмари несуть зливи і грози??
З купчасто-дощових хмар завжди випадають опади у вигляді сильних злив, іноді з градом, вони є грозовими хмарами. У цих хмарах майже завжди присутні крижані кристали і рідка вода, що провокує потужні електричні явища.
10.            що являють собою тучи?
Тучі –це  хмари надмірно насичені водяними парами, вони набувають темно-фіолетовий, майже чорний колір.


Загальні питання для фінальної гри


3.  Як називається велика ділянка суходолу з усіх сторін оточена водами Світового океану?  (Материк)
7. Як називають плавучу льодяну гору, що відокремилась від покривного льодовика? (Айзберг)
16. Що таке карта?  (Зменшене та узагальнене зображення земної поверхні, виконане на площині за допомогою масштабу та умовних знаків.)
20. Як називають лінію, яка з’єднує на карті точки з однаковою абсолютною висотою?  (Горизонталь)
29. Як класифікуються карти? (За масштабом, за темами, за призначенням)
32. Як називають відстань від будь-якого об’єкта на Землі до екватора, виражену в градусах?   (Географічна широта)


Позакласний захід.  Гра «Кольорові перегони» (2 години)
Мета:    повторення, узагальнення та систематизація знань з теми «Оболонки Землі» з використанням серії «Пісне знайка»; вдосконалення навичок і вмінь використовувати набуті знання на практиці, у нестандартних ситуаціях; розвиток пізнавального інтересу, комунікабельності, колективізму.
Тип уроку:      Узагальнення та систематизація знань, урок-гра»Кольорові перегони».
Обладнання:  настінні карти –(Фізична карта світу, Кліматичні пояси та області світу),Серія «Пісне Знайка», кросворди, емблеми  «Пісне Знайка», роздаткові картки, плакати на дошці ( «Вчимося з «ПіснеЗнайкою», ««Пісне Знайка» про оболонки Землі», «Атмосфера», «Літосфера», «Гідросфера» ), кольорові картинки та  цитати із Серії «Пісне Знайка» про оболонки Землі. Учні одягнені в українські вишиванки, святково прибраний клас.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Друзі! Сьогодні  наш добрий друг «ПіснеЗнайка» в легкій, невимушеній формі допоможе нам закріплювали набуті знання через пісню. Для нас українців пісня – це життєво необхідне джерело енергії і сили, вона вливається в наші серця з молоком матері і супроводжує все життя. Мабуть тому, і знання отримані через пісню, залишаються на довго.
 Наша планета кольорова і ми будемо сьогодні гратися у кольори.
ІІІ. Хід гри
 1. Бесіда:
- Які оболонки Землі ви знаєте?
- Як у «ПіснеЗнайці» характеризуються оболонки Землі?
Вчитель: Перед вами на дошці дано ці характеристики і нехай кожна із них стане епіграфом до нашої гри.
Атмосфера
«ще атмосферу повітряним звуть океаном,
Матінку-Землю вона захищає старанно.» (Енц. І «Атмосфера»)
Літосфера
«І кожен з нас напевно пригада
те, що Земля куляста і тверда»(Енц. І «Літосфера»)
Гідросфера
«там. де вода – живе все й квітне,
А де безводдя – там пустеля.» ( Енц. І «Гідросфера»)
Біосфера
«Частину Землі. де життя це ведеться,
В науці тепер біосферою зветься.» (Енц. І «Земля»)
2.Ознайомлення з правилами гри.
Наша планета, діти, чудова, різнобарвна. Недаремно свою рідну сторону ми називаємо мальовничим або веселковим краєм. Кожна оболонка має свої кольори – їх багато і всі вони різні, але є основні кольори, які найповніше характеризують кожну оболонку.
3.Кольрова пісенна розминка.
Звучать мелодії з «Пісне Знайка» про оболонки Землі , діти підспівують. Після прослуховування визначають кольори кожної оболонки .
4. Кольорове жеребкування.
Команди проводять жеребкування на право першими розпочати гру.
Жеребкуванням – розгадування  кросворду для відповідної оболонки.
Додаток 1. Таке жеребкування проводиться перед розглядом кожної оболонки.
( Учні попередньо підготували запитання до кросвордів, створили свої кросворди, якими обмінюються між собою команди. Ця робота враховується при підведені підсумків гри і оцінюється від 1 до 5 балів за кожний кросворд.)   
5. Кольорові перегони
  На картках з  кольором відповідної оболонки написано номер запитання, відповідь на яке характеризує відповідну оболонку Землі. Всього заготовлено по 50 запитань для кожної оболонки. Команда повинна відповісти на 10 із них. Представник від команди витягує 10 карток для кожної оболонки із загальної кількості карток розложених на столі. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал, відповідь на запитання команди суперниці в 2 бали. Оболонки розглядаються в порядку вивішеному на дошці, який відповідає тексту «Пісне Знайки». За грою спостерігає журі, яке  підводить підсумки «Кольорових перегонів».
І-й етап:  «Атмосфера»
ІІ- й етап:  «Літосфера»
ІІІ- й етап: «Гідросфера»
ІУ- й етап «Біосфера»
(Запитання для кожного етапу додаються. Додатки  2)
6. Підведення підсумків гри.
Поки журі підводить підсумки, командам пропонується заповнити аркуш само оцінювання.
7. Заключне слово вчителя.
Ось і закінчилися наші кольорові перегони. Чи вдалою була гра судити вам , любі друзі. Головне – це бажання вчитися, дізнаватися про щось нове, розвивати пізнавальний інтерес. Ми дякуємо «Піснезнайці» за вірну дружбу, за кольоровий пісенний вернісаж знань.



Додаток 1.

А Т М О С Ф Е Р А

1. Один із газів, що входить до складу атмосфери. (Азот )
2.Хмари, з яких можна очікувати затяжні дощі. (Шаруваті)
3. Хмара, що утворюється над поверхнею землі. (Туман)
4. Шар атмосфери, в якому вирує життя. (Тропосфера)
5. Вітер, який міняє свій напрямок двічі на рік. (Мусон)
6. Місцевий вітер, який рухається з вершини гори на долину. (Фен)
7. Прилад, за допомогою якого вимірюють температуру повітря. (Термометр)
8. Вітер, який міняє свій напрям двічі на добу. (Бриз)

Л І Т О С Ф Е Р А

1. Великі блоки земної кори, які рухаються по астеносфері. (Плити)
2. Рівнинна форма рельєфу з пересічними висотами 500-700 метрів. (Плоскогір’я)
3. Єдиний океан, який омивав древній материк Пангея. (Теніс)
4. Найвища вершина світу. (Джомолунгма)
5. Елемент гори. (Схил)
6. Форма рельєфу дна Світового океану, яка знаходиться на глибині від 50 до 600 метрів перед материковим схилом. (Шельф)
7.Елемент гори. (Вершина)
8. Одна з основних форм рельєфу. (Гори)
Г І Д Р О С Ф Е Р А

1. Річка, на якій розташований найгучніший водоспад світу. (Ніагара)
2. Рух води за схемою: Океан-Атмосфера-Суходіл-Океан. (Коло обіг)
3. Вода при нулю градусів Цельсія. (Лід)
4.Одиниця виміру солоності води. (Проміле)
5. Частина Світового океану, яка відособлена від нього ділянками суходолу, групами островів або підвищенням дна. (Море)
6. Серединно-океанічні хребти. (СОХИ)
7. Тверде утворення з морських  коралів. (Риф)
8. Море в якому не можна потонути. (Мертве)
9. Невелика ділянка суходолу, яка з усіх сторін омивається водою. (Острів)
10.Частина Світового океану, яка глибоко врізається в суходіл. (Затока)




№ 1























































А
Т
М
О
С
Ф
Е
Р
А


















































































№ 2








Л












І












Т












О












С












Ф












Е












Р












А







№ 3








Г











І











Д











Р











О











С











Ф











Е











Р











А








Додаток 2.
А Т М О С Ф Е Р А
1. Які гази входять до складу атмосфери?
2. Яке значення хмар?
3. Яке значення має азот?
4. Які опади виділяються безпосередньо з повітря?
5. Завдяки якому газу в рослинах відбувається процес фотосинтезу?
6. Які домішки входять до складу повітря?
7. Як утворюються хмари?
8. Яку форму мають сніжинки?
9. З яких хмар можна чекати дощу, грому, зливи і навіть граду?
10. Що таке туман?
11. Яку будову має атмосфера?
12. Які хмари обіцяють тривалі дощі?
13. Що таке озоновий шар?
14. Як утворюється роса?
15. Які опади утворюються в хмарах?
16. З якого шару атмосфера плавно переходить в безповітряний простір?
17. Де знаходиться озоновий шар?
18. Як на простому прикладі довести, що повітря має вагу?
19. Як утворюються озонові дири?
20. Чому живі істоти і людина не відчувають тиску повітря?
21. Яку вагу має повітря всієї атмосфери?
22. Яке значення озонового шару?
23. Що називається атмосферним тиском?
24. Що таке вітер?
25. Якими показниками визначається погода?
26. Яким є нормальний тиск?
27. Де можна зустрітися з мусонами?
28. Які вітри є загрозою для людей?
29. Як змінюється тиск з висотою?
30. Яке місце на землі є найбільш вітряним?
31. Що таке бриз?
32. Чи є атмосферний тиск у Космосі?
33. На якій висоті від Землі розташований озоновий шар?
34. Що таке погода?
35. Де в повітряному океані існує життя?
36. Від чого залежить клімат в горах?
37. Над яким океаном найактивніша  циркуляція повітряних мас?
38. Що таке атмосфера?
39. Назви перехідні кліматичні пояси Землі.
40. Як одним словом дати характеристику полярного клімату?
41. Яким приладом вимірюють напрям і силу вітру?
42. Що таке клімат?
43. Скільки на земній кулі виділяють кліматичних поясів?
44. Як змінюється температура з висотою?
45. Назви кліматотвірні чинники.
46. Яка характерна ознака тропічного кліматичного поясу.
47. Яка глибина повітряного океану?
48. Чим відрізняється екваторіальний клімат?
49. Основна риса помірного кліматичного поясу?
50. Що таке тропосфера?
Л І Т О С Ф Е Р А
1. З чого складається тверда оболонка землі?
2. В яких межах коливаються температури мантії Землі?
3. Що таке літосфера?
4. Що є центром нашої планети?
5. Яке значення астеносфери?
6. Яка товщина літосфери?
7. Яка температура в ядрі Землі?
8. Назви основні типи земної кори.
9. Яку будову має земна кора?
10. Назви основні форми рельєфу.
11. Як називався древній єдиний материк?
12. Який шар земної кори найміцніший?
13. В чому суть теорії літосферних плит?
14. Як на географічних картах позначають гори різної висоти?
15. Чим відрізняється материкова земна кора від океанічної?
16. Назви найвищу гору світу.
17. Що таке рівнини?
18. Перерахуйте шари материкової земної кори.
19. Як поділяються за висотою рівнини?
20. Що таке гори?
21. Назвіть найглибшу океанічну западину.
22. Як влаштований вулкан?
23. Як називається місце найбільшої руйнації землетрусу?
24. Що таке гірські породи?
25. Назви характерні риси старих гір.
26. Як називають недіючі вулкани?
27. Як називається речовина, яка виділяється із кратера вулкану?
28. Як оцінюють силу землетрусу ?
29. Назви найтвердіший мінерал Землі.
30. Що таке корисні копалини?
31. Що таке мінерали?
32. Назви найм’якіший мінерал Землі.
33. Що таке грунт?
34. Якого походження можуть бути гірські породи?
35. Назви найпоширеніший мінерал Землі.
36. Назви най родючіші ґрунти ?
37. Які відомі види корисних копалин ?
38. Як називають вчених, що вивчають явища вулканізму і землетрусу?
39. Де на Землі переважно розташовуються вулкани?
40. Назви найвідоміші  типи ґрунтів.
41. До якого типу корисних копалин відносять нафту, природний газ, кам’яне вугілля ?
42. Яка внутрішня будова Землі?
43. Назвіть зовнішні сили  Землі.
44. Якими формами рельєфу представлене дно океану?
45. З чого складається земна кора?
46. В якій гірській системі розташована найвища гора світу?
47. Який прилад прогнозує час і місце землетрусу і виверження вулкану?
48. Що таке вивітрювання?
49. В яких горах зосереджено майже половина діючих вулканів планети?
50. Чим зумовлено фізичне вивітрювання?

Г І Д Р О С Ф Е Р А
1. Як називаються лікувальні води?
2. Як називається вода, в якій розчинена мала кількість солей?
3. Що таке гідросфера?
4. Назвіть особливості великого кругообігу води.
5. При якій температурі вода перетворюється на лід?
6. Назвіть агрегатні стани води.
7. Що відноситься до поверхневих вод?
8. Назви океани Землі.
9. Що таке річка?
10 Скільки всього морів на планеті?
11. Як називається місце де річка впадає в інший водний об’єкт?
12. Які моря називають внутрішніми?
13. Яка течія перетинає три океани Землі?
14. Як класифікують суходіл в океані?
15. Що таке озеро?
16. Назви найбільшу будівлю з коралів.
17. Що таке протока?
18. Назви основну частину гідросфери.
19. Яка з річок світу є найдовшою?
20. Що входить до складу Світового океану?
21. Де на земній кулі покривні льодовики?
22. Яка річка є найповноводнішою в світі?
23. Що таке водоспад?
24. Яку будову має річка?
25. Які моря називають окраїнними ?
26. Скільки у відсотках води міститься в Світовому океані, порівняно з усією водою планети ?
27. Назви найвищий водоспад світу.
28. Що називають штучними водоймищами?
29. Що таке термальні води?
30. В як5их одиницях вимірюється солоність води?
31. Як класифікуються озера?
32. Назви найглибше озеро світу.
33. До якого типу водних об’єктів відноситься Каспійське море?
34. Найбільший океан світу?
35. Наведи приклади штучних водойм.
36. Який характер мають гірські річки?
37. Як називають територію з якої річка збирає свої води?
38. Що таке затока?
39. Якого походження бувають острови в океані?
40. Яку будову має хвиля?
41. Назвіть найпотужнішу течію Світового океану.
42. Що являється причиною цунамі?
43. Як називається межа між басейнами двох сусідніх річок?
44. Що таке болото?
45. Якими можуть бути льодовики?
45. Чим живляться річки?
46. Найменший океан світу?
47. Найбільший острів світу?
48. Що таке вічна мерзлота?
49. Яке значення мають підземні води?
50. Що таке паводок?
Б І О С Ф Е Р А
1. Що таке біосфера?
2. Які чинники зумовили життя на Землі?
3. Які живі організми приймають участь в процесі фотосинтезу?
4. Як називають сферу господарської діяльності людей?
5. Як називається природне оточення групи живих організмів?
6. Які чинники впливають на поширення живих організмів по території Землі?
7. Які частини Світового океану найбільш заселені?
8. Основна властивість ґрунту?
9. Що таке ґрунтовий покрив?
10. Найпоширеніший тип ґрунтів?
11. Назви межі біосфери.
12.Назви міжнародну організацію, яка опікується охороною і рятуванням рослинного і тваринного світу.
13. Назви заходи охорони навколишнього середовища.
14. Що таке коло обіг речовин та енергії?
15. Як називається закономірна повторюваність у часі всіх природних процесів?
16. Що таке природні комплекси?
17. Назвіть основні природні зони світу.
18. Яку назву має закономірна зміна природних зон з висотою?
19. Чим зумовлено утворення азональних природних комплексів?
20. Назвіть природні комплекси своєї місцевості.
21. В якій природній зоні мешкає білий ведмідь?
22. Назвіть чинники ґрунтоутворення.
23. Де на Землі найбідніший рослинний і тваринний світ?
24. Яке значення рослин ?
25. Назвіть найбільший природний комплекс Землі.
26. Від чого залежить життєдіяльність живих організмів?
27. Назвіть представників рослинного і тваринного світу тундри.
28. Де на земній кулі найрізноманітніший органічний світ?
29. Що таке природна екосистема?
30. Як взаємодіють живі організми з неживою природою?
31. Наведіть приклади сезонних ритмів у рослин і тварин.
32. Чим відрізняються зональні природні комплекси від азональних?
33. Назвіть основні закономірності формування і розвитку географічної оболонки.
34. Що являють собою природні багатства?


35. Де використовуються біологічні ресурси?


Немає коментарів:

Дописати коментар